در روز دانشجو كه در راه است چه بايد كرد؟


 16 آذر، روزي آشنا براي دانشجويان، قشر آگاه و پيشرو كه همواره پشت ديكتاتور را به لرزه انداخته و خواب از چشم او ربوده است، فرا مي رسد....
از سال 32 به دادخواهي پيشواي نهضت ملي  و سه نام آشنا كه ايستاده مردن را بر ننگ ذلت در برابر ظالم برگزيدند و به شهادت رسيدند در دوران ستم شاهي و تا خيزشهاي پياپي و  هر ساله در اين روز مقدس دانشجويي در دوران سياه و نكبت بار شيخ،  اين روز هماره يادآور خروش ايستادگي دانشجويان در برابر ظلم بوده است.
اين روز، روز دانشجوست، به نام او نوشته شده است، دانشجو، همو كه شيخ او را خس و خاشاك مي خواند، ولي به راستي دانشجو كسي است كه همواره و در همه جوامع به پيشتازي و جلوداري شناخته مي شود چرا كه قشر آگاه، فعال ، خلاق ، سرحال و سرزنده و پوياي جامعه است.
در اين دوران نيز با حضور شياداني مثل روحاني كه فقط در دوران دو ساله حكومت خود 2000 نفر را اعدام كرده است ، دانشجو بايد كه نقش پيشتازي و جلوداري را بر عهده بگيرد. در دوراني كه مي خواهند بگويند كه با چند بار نشست و برخواست با دولتهاي غربي ، فشار كمرشكن تحريم و موضوع اتمي و برجام معجزه كرده و ايران بهترين و با ثبات ترين و دمكرات ترين كشور دنياست اين دانشجوست كه بايد نقش خود را ايفا كند و صداي آزاديخواهي اش را بلند كند.
آيا وضعيت دانشگاههاي ايران، در خور دانشجويان ايراني است؟ آيا دانشگاههاي ايران سنگر آزادي و كسب دانش است يا محلي چون پادگان براي تبعيض و توليد معتاد و هزار بدبختي ديگر؟
و شما اي دانشجويان با غيرت آيا از اين وضع راضي هستيد؟ آيا به راستي آن آمال و آرزويي كه با خود حمل كرديد تا به دانشگاه رسيديد را در دانشگاه پاسخ گرفتيد؟ آيا آن سطح علمي كه مي خواستيد را دريافت مي كنيد؟ آيا در دانشگاهها از مينيمم آزادي برخورداريد؟ آيا تبعيضي نمي بينيد؟ آيا قيمتها طوري هست كه بتوانيد پرداخت كنيد؟ آيا  خوابگاه راحتي داريد كه بتوانيد با طيب خاطر درستان را بخوانيد؟ آيا احساس امنيت مي كنيد؟ آيا در دانشگاه احساس مي كنيد كه آسايش و امنيت تحصيلي شما تامين است ؟ آيا از بيان عقايد خود بيمناكيد يا آزاديد كه آنرا بيان كنيد؟ آيا تاكنون خبر خودكشي ياران دبستاني تان را بدليل شدت فشار در دانشگاه دريافت نكرده ايد؟ آيا چيزي در مورد دانشجويان ستاره دار شنيده ايد؟ آيا مي دانيد ياراني داريم كه تمام سالهايي كه بايد در دانشگاه مي بودند را فقط بخاطر آزاديخواهي در پشت ميله هاي زندان طي كردند ؟ آيا مي دانيد ياران دبستانيتان بعد از گرفتن مدارك بالاي تحصيلي در حال كارگري و بنايي و رنگ رزي هستند؟ آيا مي دانيد سالانه چه تعداد فرار مغزها از كشور داريم؟ 
آيا هيچكدام از اين افكار شما را به خيزش و اعتراض وا نمي دارد؟ پس چرا نشسته ايد؟ بلند شويد كه اگر بنشينيد همين سرنوشت نفر بعد در انتظار شماست...
آيا فكر نمي كنيد سه يار دبستاني شما كه در سال 32 جانشان ا فداي آزادي كردند راهي به ما نشان دادند و پيامي براي ما فرستادند؟ 
پس بياييد سكوت را ننگ بشماريم و بر اين همه ظلم كه در حقمان رواست بشوريم، ماندن و تحصيل كردن دردانشگاههايي كه زير دست اين سيستم حكومتي اداره مي شود، هيچ عاقبتي ندارد بلكه ايستادن و حركت به جلوست كه انسان را به خواسته و مرادش مي رساند. 
بايد حركت كرد، بايد كاري كرد، نشستن و تسليم و سر فرود آوردن و فقط به خود فكر كردن هيچ عاقبتي ندارد، اي كاش كه با فكر كردن به خود و كشيدن گليم خود از آب مشكلات حل مي شد ولي  با اين وضع پيش رفتن و درس خواندن هيچ عاقبتي رو به جلو ندارد ، پس بايد حركت كرد ، به كجا؟
تو پاي به راه در نه و هيچ مپرس 
خود راه بگويدت كه چون بايد رفت.....
 بايد نيازها و حرفهايمان را به هر صورت ممكن فرياد كنيم، در همه جا، در روي در ديوار كلاس ، روي تخته كلاس ، روي برگه هايي كه در همه جا پخش مي كنيم، روي برد دانشگاه و اتاق مدير، 
سكوت كافي است ، اينها شعارهاي ماست:
دانشگاه پادگان نيست ، دانشگاه سنگر آزاديست 
ما آزادي علمي و فني و تحصيلي را خواهانيم
يار دبستاني من    شعر غمستاني نخوان   از دل بغض من و تو     جاري شده چشمه خون
ما اين سيستم آموزشي را نمي خواهيم 
وعده ما 16 آذر
 اين جملات را همه جا پخش كنيد ، روز 16 آذر همه را به شركت در تجمعات صنفي   نسبت به وضع موجود دعوت كنيد .  
اگر ما همه باهم برخيزيم، اگر همه باهم زنجير باشيم ، هيچ نيرويي را ياراي ايستادگي در مقابل ما نخواهد بود. زيرا ما قوي تر از آنيم كه بيم فرياد كردن نيازهاي حداقل و اوليه خود را داشته باشيم. 
كمپين 16 آذر متنظر اقدامات وفعاليتهاي شما ياران دبستاني است.

0 comments:

Post a Comment